APK keuringseisen voor autobanden

Voor uw veiligheid en comfort is het heel belangrijk dat de banden van uw auto in goede staat verkeren. Niet voor niets worden de autobanden daarom aan een strenge check onderworpen tijdens de Apk-keuring. Aan welke eisen autobanden moeten voldoen tijdens de APK leest u in dit artikel.

 

Profieldiepte banden

Een van de eerste dingen waarnaar wordt gekeken tijdens de APK is de profieldiepte van de autobanden. Deze moet wettelijk gezien minimaal 1.6 millimeter zijn, maar vaak wordt het vervangen van de banden aangeraden als het profiel minder is dan 2.5 millimeter. Het keuringsstation zal dus altijd het bandenprofiel meten. Welke profieldiepte winterbanden moeten hebben hangt af van het criterium dat je aanhoudt. In principe geldt hiervoor hetzelfde wettelijke minimum, maar gezien grip bij deze banden heel belangrijk is, wordt vaak aangeraden om 4 millimeter aan te houden.

 

Andere eisen

Als de profieldiepte in orde is, maar de velgen of andere delen van het wiel zijn beschadigd, dan wordt het wiel alsnog afgekeurd. Zo worden bijvoorbeeld ook de wiellagers gecontroleerd op slijtage. Het wiel mag daarnaast ook niet te veel speling hebben. Een ander punt waarop wordt gelet is de bandenmaat. De banden moeten namelijk de juiste maat hebben voor de auto en aan elke as moeten gelijke banden zijn gemonteerd. Dat betekent dus dat linksvoor en rechtsvoor dezelfde maat moeten hebben. Er mogen aan de vooras wel andere wielen zitten dan aan de achteras. De banden mogen echter nooit meer dan 3 centimeter buiten de spatborden uitsteken. Vrij recent is de juiste draairichting van een band ook iets waarop wordt gelet. Nieuwere banden zijn namelijk ontwikkeld voor één draairichting, dus de band moet op de juiste manier worden gemonteerd. Ook de binnen- en buitenkant van de band moeten de goede kant op wijzen.

 

Bandenspanning

Meer dan de helft van de Nederlanders rijdt rond met een te lage bandenspanning. De spanning wordt tijdens de APK gecontroleerd, maar dit dient u zelf ook regelmatig te doen. Een onjuiste bandenspanning is namelijk onveilig en oncomfortabel. Daarnaast kan een te lage bandenspanning ervoor zorgen dat extra veel brandstof wordt verbruikt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *